Wat doe je als je – als relatief klein metaalbedrijf – aandacht wilt voor meer ketenintegratie? Dan organiseer je gewoon zelf een interactieve bijeenkomst, waar je klanten en toeleveranciers voor uitnodigt. Dat was precies wat Metaalcenter Driessen in Weert deed.
De fabriekshal is glimmend gepoetst, zo’n vijftig witte stoelen staan in gelid klaar voor een opgebouwd podium. Aan de zijkant een bar met koffie, thee en Limburgse vlaai. In de koelkast ligt bier en cola te wachten. Het is een bijzondere setting, zo vlak voor de zomer. Maar het is dan ook een bijzonder bedrijf. Antal Driessen leidt al zo’n 27 jaar Metaalcenter Driessen in Weert, dat met 25 medewerkers alle mogelijke soorten metaalbewerkingen doet. Van lasersnijden en boren tot kanten en zetten. Dat doet Driessen met veel gevoel voor innovatie. Zo lanceerde hij in 2019 een live-productieplanning, waarbij op grote schermen wordt getoond hoever de medewerkers en de machines zijn met de bewerkingen. En deze zomer won Driessen ook nog eens de Smart Manufacturing Award van de Metaalunie.
Ontzorgen
Maar nu staan er dus 50 stoeltjes klaar voor een ander opvallend initiatief van Driessen: een event over ketenintegratie voor klanten en toeleveranciers. Opvallend, want zoveel kleine bedrijven houden zich niet actief bezig met het thema – laat staan dat ze anderen ermee ‘lastig vallen’. Antal Driessen vindt het een belangrijk onderwerp, zo zegt hij. ‘Met goede ketenintegratie kun je als bedrijf ontzorgen. Ik wil prikkelen om meer samen te werken. Daar helpt zo’n event bij, denk ik.’
Langzamerhand komt het publiek binnen. Na koffie en vlaai is het tijd voor een interactief forum, verzorgd door zes mannen op barkrukken op het podium. Dat zijn Job Kool van Custers Hydraulica, Richard Cornet van Abrahams Metaal, Erik Spikmans van MCB Nederland, Bart Verhoeven van Wicam Benelux en Jan Maas van Maas Coating. Allemaal klanten of toeleveranciers van Antal Driessen, die zelf natuurlijk ook op het podium zit.
De zaal mag per mobieltje reageren op een stelling, die is aangedragen door één van de forumleden. Daarna is er per stelling ruimte voor verdieping en discussie. De stellingen gaan alle kanten uit – net zoals de discussie. De keten is net zo sterk als de zwakste keten, luidt stelling 1. Daar is de zaal het mee eens. Maar, zo zegt iemand in de zaal, de keten in z’n geheel lost ook het probleem op van die zwakste schakel. ‘Het gaat erom dat iedereen in ieder geval zijn eigen zaakjes op orde heeft.’
De stelling van Cornet is: ketenintegratie vraagt om duidelijke afspraken. Ook daar is de zaal het in overgrote meerderheid mee eens. Maar dan wel afspraken van iedereen in de keten, van leverancier tot eindklant, zo zegt iemand in de zaal, ‘anders heb je er nog niet zoveel aan’. En een ander zegt: ‘je merkt dat de hele keten er last van heeft als één van de partijen zich niet aan de afspraken houdt’.
Ketenintegratie creëert een gezamenlijk belang door de klant centraal te stellen, zo luidt een volgende stelling. Eens, oordeelt de zaal per mobieltje. Uit de discussie die volgt, blijkt dat goed luisteren naar de klant eigenlijk nog veel belangrijker is. ‘Vroeger moest je als verkoper een gouden tong hebben, tegenwoordig gouden oren’, zegt iemand in de zaal. ‘Goed luisteren is essentieel om het vertrouwen van de klant te winnen, om iets gegund te krijgen.’
Focus op kostprijs
Na de stellingen presenteert organisatieadviesbureau Spartners, dat ook de middag leidt, een aantal opvallende uitkomsten van verschillende onderzoeken. Zo ligt de focus van ketenintegratie vaak op de kostprijs. Maar wat heeft de grootste invloed op die kostprijs, vraagt Spartners? Met name op de inkoop en de productie, meent de zaal. Fout, zegt Spartners. De kostprijs wordt voor zo’n 70 procent bepaald door engineering, 18 procent door werkvoorbereiding en maar 7 procent door de productie.
En nog een vraag van het bureau: waardoor staat de relatie klant – toeleverancier onder druk? Het niet-nakomen van afspraken, de druk op de levertijd en het niet-delen van informatie, komt de zaal tot een top 3. Het allerbelangrijkste is het niet-delen van de benodigde informatie, zo blijkt. Spartners snapt overigens niet dat dit gebeurt. ‘Als je je planning niet haalt, of andere afspraken niet kunt nakomen, bel je klant gewoon. Pak de telefoon en overleg het. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.’
Na Spartners nog een optreden van Jos Burgers over ketenintegratie en klanttevredenheid. Een echte eyeopener, aldus Driessen.
Verdieping
Na afloop is het tijd voor een borrel en een goed netwerkgesprek. Driessen kijkt meer dan tevreden terug. ‘Het was volgens mij goed georganiseerd, kleinschalig en compleet. En de reacties zijn positief, dat is ook altijd fijn.’
Blijft de vraag waarom een – relatief klein – bedrijf als Metaalcenter Driessen een dergelijk event organiseert. Driessen, zo zegt hij, heeft zijn klanten en toeleveranciers uitgenodigd omdat het thema hem na aan het hart ligt. ‘Het is van wezenlijk belang in de relatie tussen de verschillende partijen. Hiermee kan je daar verdieping aan geven. Je kunt met z’n allen even wat verder kijken. Zakendoen is elkaar vertrouwen. En met een goede ketenintegratie werk je ook aan dat vertrouwen.’
Volgend jaar weer? Er komt zeker weer een dergelijk event, zegt Driessen, maar niet per se over ketenintegratie. ‘We gaan kijken hoe de markt zich ontwikkelt. Volgend jaar is er wellicht een ander, actueler thema om met elkaar over te praten. Predictive production bijvoorbeeld; dat je nu al maakt wat je klant straks nodig heeft. Maar dat zien we tegen die tijd wel. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat dergelijke events belangrijk zijn. Voor ons en voor de klant.’
‘Voorbeeldig metaalbedrijf’
Op 1 juni won Antal Driessen met zijn Metaalcenter Driessen de landelijke Smart Manufacturing Award 2021 van de Metaalunie. De prijs werd overhandigd door jury- en MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof. Aan lovende woorden ontbrak het niet in het juryrapport: ‘Metaalcenter Driessen is een voorbeeld van een metaalbedrijf dat organisatorisch innoveert. Een bevlogen eigenaar die vanuit een platte organisatie met een no-nonsense cultuur een bijzonder mooi bedrijf heeft opgebouwd. Smart zit volledig in het DNA. Het is ook een voorbeeld voor de QRM-gedachte. Het proces is de rode draad door het hele bedrijf’, aldus Vonhof. Het bedrijf werd gekozen uit acht districtswinnaars. Naast de Award ontvangt Driessen een coachingstraject en een check van 5.000 euro.